Nu we terug worden geworpen op onze basis behoeften richten we ons met z’n allen op voedsel. We missen samen eten… want eten verbindt, maakt gesprekken los en brengt ontspanning en zelfs troost. En juist daarom missen we het open zijn van de horeca. Eten is onlosmakelijk verbonden met onze emoties. En dat is ook hoe wij het zien en willen laten zien. Eten is zoveel meer dan een combinatie van ingrediënten!
Het is heel normaal tegenwoordig om je bord eten of een kopje koffie te fotograferen, waar je ook bent 🙁 Niemand kijkt er van op! Zet je die foto dan online dan krijg je daar ook nog heel veel reactie op. Vaag, maar waar… Blijkbaar zitten mensen erop te wachten om te zien wat je eet. Waarom?
Allereerst zijn we ons zo bewust van het milieu en dierenleed dat we steeds meer over onze eigen consumptiebehoeften nadenken. Eten is daar een onderdeel van. Ieder jaar zie je nieuwe trends ontstaan. Het ene jaar is de tosti hot, want die is zo lekker gewoon gebleven.… Een ander jaar moeten we volledig over op glutenvrij eten, want ons lichaam kan er vanuit de prehistorie immers al niet mee om gaan.
Daarnaast lijkt goed eten ook een statussymbool te zijn. Wie een mooi gerecht op de foto zet, zit tenslotte vaak bij een goed restaurant, tenzij je een fantastische hobbykok bent…. Ben je dan die hobbykok, dan heb je tijd om met eten bezig te zijn, tijd is geld, dus wederom status.
We besteden meer tijd aan eten om gezonder te leven, bewust met het milieu om te gaan maar ook om meer tijd samen door te brengen. Want wanneer spreek je iemand nou eens echt? Een avond aan tafel geeft je de kans weer eens bij te praten. In onze gestresste maatschappij zijn die momenten voor elkaar heel waardevol en juist nu we niet samen kunnen zijn wordt dat nogmaals duidelijk. Je ziet dat fabrikanten inspelen op al deze emoties en daar ligt onze uitdaging als beeldmakers. Daarom pleit ik ervoor; Houd het niet alleen bij mooie plaatjes maar breng de emotie van voedsel naar buiten want dat is waar we met z’n allen naar zoeken! Wij kunnen je daarbij helpen.
Fotografie en video kan, zonder dwingend te zijn in de marketing, die emotie raken en daardoor koopgedrag sturen. Denk maar aan schermen boven de toonbank waar je de lekkerste broodjes voorbij ziet komen en je inspireert in jouw keuzes. Of die lekkere frisse ijskoude cola die op het scherm wordt ingeschonken. Niets zegt dat je dit moet kiezen maar onbewust beïnvloedt het jouw keuze.
En, lieve horeca, gebruik deze tijd om je marketing te blijven voeren en aan te scherpen voor als alles weer draait want we snakken er naar dat we weer mogen komen. NOW IS THE TIME! Zorg dat jij straks degene bent die de honger vanuit onze emoties stilt.
Hulp nodig… stuur ons een berichtje!
Natascha Knijff
Als beeld en concept samen komen dan volgt er emotie.
Recente berichten
TUBE LIGHT review
In de serie ‘Higher Lab’ reviewen we de apparatuur waar we mee werken. [...]
DIY foodshoot
5 tips voedselfotografie Er zijn nu veel horecaondernemingen die even geen budget hebben [...]
Voedsel is emotie
Nu we terug worden geworpen op onze basis behoeften richten we ons met [...]